رمان کوچه پروانه

رمان دور از تو

رمان دور از تو از غلامعلی بهروزی

سازمان یونسکو و سند 2030

سازمان یونسکو يكي از موسسه هاي تخصصي سازمان ملل متحد است که اساسنامه این سازمان در 16 نوامبر 1945 به امضاء 37 کشور جهان در لندن  گردید و در 4  نوامبر 1946 پس از تنفیذ کشورهای عضو این سازمان متولد و تاسيس گردید  و مقر آن در پاريس مي باشد . دولت ایران در 30 اردیبهشت ماه سال 1325 شمسی قبول اساسنامه یونسکو را در هیات وزیران به تصویب رساند و در نهایت قرارداد الحاق ایران به این سازمان در نیمه تیرماه 1327 شمسی به تصویب مجلس شورای ملی رسید . تالیف و چاپ کتاب به زبان انگلیسی ، شناساسس و معرفی ارزش های فرهنگی ایران برای دیگر کشورها و حفظ میراث فرهنگی کشور و دیگر فعالیت های فرهنگی از جمله کارهای این کمسیون به شمار می آید . یونسکو متخصصان ، هنرمندان ، و اندیشمندان جهان را گرد هم جمع می کند و زمینه های تبادل آرا ئ نظریات را فراهم می کند و گزارش های این گردهمایی را منتشر می کند . هدف یونسکو كمك به حفظ صلح و امنيت جهاني با تقويت همكاري ميان ملت ها از طريق توسعه آموزش ، علم و فرهنگ است در حال حاضر برنامه هاي مهم يونسكو را مي توان به شرح زير خلاصه كرد :

1-آموزش براي همه در تمام طول عمر : 2- علم در خدمت توسعه : 3-  توسعه فرهنگي : 4-ارتباط . اطلاع رسانی و انفورماتیک همه ی این برنامه ها صرفاً به جهت صلح جهانی طراحی و تدوین شده است زیرا جهان و متولیان امر فرهنگ جهانی هم به این باور رسیده اند که هر چه قدر ملت ها با سواد تر باشند امکان زیستن مسالمت آمیز بیشتر خواهد شد و شاید بتوان گفت که امروزه یونسکو تمام سعی و تلاشش بر رفع بی سوادی و تشویق و ترغیب آموزش رایگان در تمام ملل جهان است . امری که جمهوری اسلامی در اصل 3 و اصل 30 قانون اسای به این مهم پرداخته و متذکر شده که دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد.. طبق ماده 7 اساسنامه يونسكو براي ايجاد هماهنگي بين يونسكو و مؤسسات ذيربط، كشورهاي عضو موظف به ايجاد كميسيون هاي ملي شدند. در حال حاضر 190 كميسيون ملي يونسكو وجود دارد كه در مجموعة نظام ملل متحد بي نظير است. در كميسيون هاي ملي متفكران، دانشگاهيان و شخصيت هاي علمي فعاليت دارند و در تدوين ، اجرا و ارزيابي برنامه‌هاي يونسكو مشاركت مي‌كنند. كميسيون‌هاي ملي از طريق انتشار كتاب ها و اسناد يونسكو و برگزاري كنفرانس ها و تشكيل نمايشگاه، ديدگاه ها و برنامه‌ هاي يونسكو را در كشور خود منعكس مي‌كنند. به علاوه نقش مشورتي نيز دارند و دولت‌هاي متبوع خود را از برنامه هاي يونسكو مطلع مي كنند و به اين ترتيب افكار و انديشه هاي يونسكو را اشاعه مي دهند.

رهبران کشورهای عضو سازمان ملل، در سپتامبر 2015 در اجلاس عالی‌رتبه سازمان ملل تعهد کردند دستور کار جهانی توسعۀ پایدار 2030 را در سیاستگذاری‌های کلان خود در سطح ملی از اول ژانویه سال 2016 اجرایی کنند ،  مؤلفه‌های کلیدی در برنامه آموزش 2030 عبارتند از: برابری و فراگیر بودن، دسترسی برابر، عادلانه و باکیفیت ، برابری جنسیتی ، کیفیت آموزش و یادگیری مادام العمر.

سند 2030 یونسکو به این معناست که یونسکو و سازمان ملل برنامه آموزشی خود را تا سال 2030 تدوین و اعلام نموده است و بنابر  آنچه گذشت این برنامه در سال سال 2015 میلادی با هدف ارتقای سطح سواد و افزایش کیفیت آموزش ، با 17 هدف اصلی و 169 هدف ویژه در سازمان ملل به تصویب رسید و کشورهای عضو ملزم به رعایت آن شدند. مهمترین برنامه های اصلی  این سند ، پایان دادن به گرسنگی ، آموزش با کیفیت ، برابری جنسیتی، پایان دادن به فقر، کاهش نابرابری،دسترسی به انرژی پاک ، رشد اقتصادی پایدار، داشتن شهرهای پایدار و تاب اور، در دسترس بودن آب آشامیدنی سالم و فاظلاب ، اقدام برای مقابله با تغییر اقلیم ، الگوی تولید پایدار، ارتقا اکو سیستم ، استفاده پایدار از اقیانوس و دریا و جامعه پایدار و صلح آمیز است . کاش یکی می گفت کجای این برنامه مشکل دارد ضمن آنکه ایران با تحفظ موارد مغایرتی با موازین فرهنگی و شرعی این سند را پذیرفته و پایبند به اجرای آن شده است .

بهروزی 14/3/96

 

 

سفارت

سفارت ، نمایندگی دائم یا موقت یک کشور در کشوری دیگر می باشد

کنوانسیون وین راجع به روابط دیپلماتیک مهمترین معاهده مربوط به حقوق دیپلماتیک می باشد که در تاریخ هجدهم آوریل 1961 مطابق با 29 فروردین 1340 در شهر وین به امضاء بسیاری از کشور ها از جمله نماینده مختار ایران جناب متین دفتری رسیده است ، که در تاریخ 16/10/1353 پس از تصویب مجلس سنا به تصویب مجلس شورای ملی رسیده است و پس از انقلاب مورد تایید قانون اساسی قرار گرفته است .

بر اساس این معاهده ی بین المللی اعضاء دیپلماتیک سفارتخانه ها از مصونیت سیاسی و بعضاً قضایی برخوردارند و این بدان معناست که کشور میزبان کلیه تدابیر لازم جهت محافظت از اماکن دیپلماتیک در برابر هر گونه تجاوز و خرابکاری چه عوامل داخلی و چه خارجی اعمال می کند و امنیت سفارتخانه را تامین می کند ، گرچه گاهی عنوان می شود که سفارت خانه جزئی از خاک کشور فرستنده محسوب می شود اما این ادعا تفسیر موسعی از حضور دیپلماتیک کشور های فرستنده است و نمی توان خیلی به آن اعتنا کرد . اما آنچه غیر قابل خدشه می باشد آن است که مصونیت از تعرض سفارتخانه ها یک قاعده بنیادین حقوق بین الملل است . کنوانسیون وین در ذیل مواد 22 وظیفه دولت پذیرنده را بسیار خطیر دانسته و مقرر داشته دولت پذیرنده در برقراری امنیت و آرامش اماکن مورد ماموریت باید تمام تلاش خود را اعمال کند ، و همچنین در بندی از همین معاهده آمده است در صورتی که اماکن مورد ماموریت مورد حمله قرار گیرد دولت پذیرنده کلیه تدابیر لازم جهت تعقیب و مجازات افرادی که مرتکب عمل مجرمانه شده اند بکار خواهد بست

خشت اول گر نهد معمار کج ،،،، تا ثریا می رود دیوار کج

اگر زمانی که سفارت امریکا اشغال شد این فعل مجرمانه را انقلاب دوم نمی خواندند امروز شاهد بالا رفتن از دیوار هر سفارتخانه ای نبودیم که علاوه بر تحمیل میلیارد ها دلار خسارت به کشور ، متاسفانه ایران را به عنوان یک کشور بی ثبات و کشوری که به معاهدات بین المللی اعتنا نمی کند به جهان معرفی نمی کردند

قرار

کارت هدیه

پاک دست بود و شریف

در دولتی پاک

حقوق کارگران که جمع شد

امانت داری کرد

به نمایندگان مردم داد

یک وظیفه هم گرفتن حق مردم است

خدا بیامرز مادرم می گفت

چه نماینده های خوبی داریم

راستی کهریزک رو هم فراموش کنید

                                        بهروزی      

لنگه کفش

سبزه زاران جای گل والا تر است

خنده بر لب بی عبا زیبا تر است

زور و بازو گر ندارد چون اجیر

من که می دانم چرا تنها تر است

می توان از پشت بام خانه ها

دیده آن سو را کمی گرما تر است

گر چه مردم باورش دارند و او

صبر بر جوری کند اعلا تر است

او چو شد حامی برای شیخ ما

کف زدن مردم که او بالا تر است

از حسادت کنج خلوت خانه ای

سینه خیز آمد کسی رسوا تر است

گرچه کفشِ بی ادب  ملت نبود

جنس سخت کفش او صحرا تر است

کو دگر اخلاق و این چشمان کجا

بوی گند کفش او کارا تر است

خود سرش خوانند و او را بی کمال

جای خیس بچه ها گویا تر است

فکر آزادی تو از جان می شوی

گر سواران سر رسند رعنا تر است

رنگ عشق از رنگ سبز آید ولی

رنگ مردم شد بنفش غوغا تر است

 

                                                 بهروزی 10/7/92

یک پلاکِ نا تمام

 

یک پلاکِ نا تمام ،

 

یک نشانِ بی نشان ، سوغاتِ او

 

در شلمچه ،

 

پایِ اروند ، کربلا هایی که غوغا ، کرده او  

 

طفلکی ، آن شب چه بی تابی ، که کرد

 

یادگاری بهر مادر هم فقط ، سربندِ یا زهرا نبود

 

وعده از سیم و زر، و ، ویلا ، نکرد

 

او برای مادرش ، داغِ فراق

 

عطرِ خاکُ ،

 

سینه مجروح ،

 

دل شکسته ، کوله بارِ عشقِ مولا ، کم نبود

 

یا حسین ،  فریادِ او ،

 

پایِ رفتنِ هم ندارد مین شده مهمانِ او

 

گل عذاران

 

لیلی و لیلا و گل ، آمدند اما فقط ، رعنا نبود

 

شرم دارم تا بگویم بعد از آن

 

کودکانِ پا برهنه ،

 

 بی لباسُ کفشِ پاره ، صد نیاز  

 

باشد اینجا ، باز هنوز

 

گر چه بازم می کُشد ، اندوهِ لبنان ما همه

 

دستِ خالی ، کودکِ ایرانِ ما

 

گل فروشی می کند ،

 

کاش می شد ، دخترک با فقرِ خود ، تنها نبود

 

                                                           بهروزی 24/6/92

زلزله

به نام خدا

لرزه بر خاک خدا باز که ایران شده است

گر چه در قعر زمین لرزه به ایوان شده است

ای وطن جان و تنم را بِسِتان لرزه مکن

شاید آنجا که بلرزی تو دل اعیان شده است  

نو عروسی به لباسش گل میخک زده شد

زیر لب خنده کنان گفت که تهران شده است

ناگهان رخت سفیدش چو شد آغشته به خون

خشت خامی به سرش نقطه ی پایان شده است

مادری دست یکی کودک بی جان شده اش

روی سر دارد و طفلی که به جانان شده است

از چه محرم نشد این دل که بگوید به خدا

کم بلرزان و دلی گر چه که ویران شده است

این که می لرزه زمین منتظرم جان بدهم

جان به سر می شوم آخر غم دوران شده است

 

تلاطم دریا

دلم به تلاطم دریا ، شکسته است   

شتاب تو باران چو سیل غم نشسته است

شقایق سرخی تو همچو باغ ،

به دست تو بال می زند ، پر و بال

نگاهِ چون تو غزال ،

طراوت باران به نازِ بهاران گذشته است  

چه ساده باور است  

سایه گسترِ خیال ،